حمل و نقل ريلي رجاء و نحوه عملكرد وب سـرويس رزرو آنلاين بليط اين شركت
نوشته شده توسط : بهروز اسدی

 

در وب سرويس هاي رزرو بليط درخواستهاي اوليه شامل مواردي چون مبدا، مقصد، تاريخ حركت، تاريخ برگشت و ... مي باشد و واكنش هاي اوليه از كارگزار شامل قطارهاي موجود نسبت به درخواست اعلام شده است. ( لازم به ذكر است نحوه نمايش اطلاعات توسط تيم برنامه نويس اجرا كننده وب سرويس ساخته مي شود و كارگزار اطلاعات را صرفا به صورت كد ارسال مي كند. )

تاريخچه كوتاهي از راه آهن ايران و شركت حمل و نقل ريلي رجاء:
پيشينه احداث و بهره‌برداري موفق اولين راه‌آهن در ايران به سال 1848 ميلادي از رشت به بندر انزلي باز ميگردد. نخستين مسير از خطوط ريلي موجود كه در حال حاضر در كشور بهره‌برداري مي‌شود مسير تبريز به جلفا به طول 149 كيلومتر مي‌باشد كه در سال 1295 به بهره‌برداري رسيد. تا پايان سال 94 ميزان خطوط ريلي كشور ( با احتساب خطوط فرعي، ايستگاه‌ها ) 13348 كيلومتر اعلام شده است. طبق گزارشات در سال 1394، بيش از 24 ميليون مسافر و 35 ميليون تن بار به وسيله راه آهن جابه جا شده است. شركت قطارهاي مسافري رجاء در راستاي افزايش سطح كمي و كيفي خدمات دهي به مردم در سال 1375 تاسيس شد. تا سال 76 بخش مسافري راه آهن ايران در كنار بخش باري ايفاي نقش مي‌ كرد. با هدف ايجاد امكان بروز تحولات اساسي و رشد كيفيت ارائه خدمات، تصويب شد كه فعاليتهاي مسافري از راه آهن جمهوري اسلامي ايران جدا شود و به شركت حمل و نقل ريلي رجاء واگذار شود.
نحوه رزرو بليت هاي قطار به روش سنتي:
تا قبل از پيدايش تكنولوژي وب سرويس ها و گسترش خدمات رزرواسيون آنلاين بليط و ... رزرو و گرفتن بليط به صورت حضوري انجام مي شد. به اين صورت كه شخص با انجام تماس تلفني با دفاتر فروش بليط و اعلام نمودن مشخصات شناسايي خود بليط را رزرو مي كرد و سپس تا بازه زماني مشخصي ( قبل از حركت قطار ) وقت داشت كه نسبت به حضور در محل فروش و گرفتن بليط خود اقدام كند.
وب سرويس چيست؟
وب سرويس ها در تعريف فني، نرم افزارهايي آنلاين هستند كه از سرويس دهنده ( كارگزار ) از طريق كدهاي قابل تعريف (XML يا Json ) خدمات مورد نظر سرويس گيرنده را ارائه مي كنند. سرويس گيرنده از طريق كدهاي تعريف شده در قالب درخواست و پاسخ ( Response & Request ) خدمات مورد نظر خود را دريافت مي كند.
در وب سرويس هاي رزرو بليط درخواستهاي اوليه شامل مواردي چون مبدا، مقصد، تاريخ حركت، تاريخ برگشت و ... مي باشد. پاسخ هاي اوليه از كارگزار شامل قطارهاي موجود نسبت به درخواست اعلام شده است. ( لازم به ذكر است نحوه نمايش اطلاعات توسط تيم برنامه نويس اجرا كننده وب سرويس ساخته مي شود و كارگزار اطلاعات را صرفا به صورت كد ارسال مي كند. ) پس از انتخاب قطار مورد نظر درخواست دوم ارسال مي شود كه شامل وارد كردن مشخصات مسافران مي باشد. در درخواست سوم و نهايي در صورت تكميل مراحل پرداخت، درخواست صدور بليط ارسال مي شود و كارگزار نيز در پاسخ نهايي بليط را ارسال مي كند.
وب سرويس رزرو بليط رجاء:
در وب سرويس رزرواسيون آنلاين بليط رجاء 4 مرحله كلي وجود دارد:
1- مشخصات سفر كه شامل مواردي مثل: شهر مبدا حركت، شهر مقصد، تاريخ حركت ( در صورت دو طرفه بودن بليط تاريخ برگشت هم بايد وارد شود )، نوع مسافر ( شامل كوپه مخصوص خانم ها يا آقايان )، ارسال خودرو به مقصد در قسمت بار قطار، تعداد مسافران، دربست كوپه و همچنين رزرو هتل در مقصد مي باشد.
2- مشخصات مسافر يا مسافران، در مرحله دوم وارد مي شود ( طراحي سايت رجاء به صورتي انجام شده، كه مسافر براي ورود به اين مرحله بايد از قبل با ايميل شخصي يا كد ملي خود ثبت نام كرده باشد. )
3- پرداخت انلاين هزينه سفر از طريق درگاه بانك هاي طرف قرارداد رجاء در مرحله سوم انجام مي شود.
4- تاييديه نهايي بليط ( با صدور كد هاي پيگيري ) در اين مرحله كه آخرين مرحله مي باشد انجام مي گيرد.
روند رو به رشدِ استقبال و استفاده از وب سرويس هاي گردشگري:
وب سرويس ها و به خصوص انواع مختلف وب سرويس هاي گردشگري در سال هاي اخير نقش بسزايي را در سرعت انجام كارها بر عهده دارند. شركت هاي زيادي با بهره گرفتن از وب سرويس هاي مناسب كيفيت خدمت رساني خود را بالا برده اند. با استفاده از روش هاي نوين رزرواسيون آنلاين و صدور بليط، بسياري از تماس هاي خسته كننده براي پيگيري خريد و همچنين رفت و آمدهاي مكرر جهت صدور يا دريافت بليط حذف شده اند. ( همان طور كه در قسمت صدور بليط به روش سنتي خوانديد. )
با توجه به بالا رفتن ميزان تقاضا براي مسافرت در سالهاي اخير، وب سرويس هاي گردشگري هم به سرعت در حال رشد و تغيير مي باشند. يك وب سرويس گردشگري مناسب خدمات زير را به راحتي در اختيار شما مي گذارد: ارائه مشخصات كامل هتل ها به همراه عكس يا ويديو از آن ها، رزرواسيون آنلاين پرواز يا هتل، رزرو اتومبيل در مقصد، امكان رزرو آنلاين بليط كنسرت و ساير فعاليت هاي فرهنگي در شهري كه قصد مسافرت به آن را داريد و ...
همچنين با توجه به استفاده گسترده از گوشي هاي همراه به جاي رايانه در سال هاي اخير، توليدكنندگان وب سرويس هاي گردشگري علاوه بر طراحي سايت گردشگري، طراحي و توليد اپليكيشن موبايل را نيز به ارائه دهندگان خدمات گردشگري توصيه مي كنند.




:: برچسب‌ها: رزرواسیون آنلاین , طراحی سایت , تولید اپلیکیشن موبایل , حمل و نقل ریلی ,
:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 تير 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: